"Відкриті"уроки


ПМШ №11


Юсипчук Ірина Юріївна, вчитель зарубіжної літератури
6 клас.
Зарубіжна література.
Тема уроку:         «Шукайте посмішку Джоконди,вона ніколи не мине …» (Л.Костенко) . Тривога за руйнування духовних цінностей в новелі Рея Дугласа Бредбері «Усмішка».Трагічний оптимізм письменника.
Мета уроку:
·       8 розкрити поняття «трагічний оптимізм» Рея Бредбері через аналіз новели «Усмішка» та презентацію інших творів письменника;
·       8 розширити і поглибити знання учнів щодо цього питання через компаративний аналіз поезії Ліни Костенко «Вже почалось,мабуть,майбутнє…»
·        8розвивати вміння аналізувати твори мистецтва,розумову і мовленнєву діяльність учнів;
·       8сприяти соціалізації підлітків у сучасному суспільстві,виховувати відповідне ставлення до навколишнього світу;
·        8навчати помічати і берегти прояви краси у світі і у собі;
·        8створювати на уроці ситуацію успіху.
Обладнання:
·        портрет Р.Бредбері,слова: «Я повинен примусити вас повірити у любов,життя…»
·        портрет Л.Костенко,слова : «Шукайте посмішку Джоконди…»
·        ілюстративний матеріал до творів Р.Бредбері
·        виставка малюнків Бабій В. до творів Р.Бредбері
·        роздатковий матеріал: групові завдання,вірш Л.Костенко
·        підручники із зарубіжної літератури 6 класу
           
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент. Оголошення теми, мети, очікуваних результатів.
·        Зараз 2018 рік. Рей Бредбері у своєму творі називає 2061 рік. Невже нам так мало залишилось жити у нашому звичному світі? Правда, із натовпу звучать і інші дати : «трьохтисячний», а може, «п’яти тисячний « рік…
І чи не час уже зараз замислитись над тим, чому автор змальовує таку жахливу картину майбутнього?
І чи є ще у людства час і шанс на порятунок?
·        Сьогодні на уроці нам належить з’ясувати ,у чому ж трагічний оптимізм Рея Бредбері
·        Я бажаю вам успіху! Роботи у нас з вами багато, але у нас є помічники - професіонали своєї справи – учителі  зарубіжної літератури шкіл міста, наші гості. І я думаю, що вони допоможуть  нам впоратись із усіма завданнями.
Тож до роботи!
ІІ. Компаративний аналіз поезії Ліни Костенко «Вже почалось, мабуть , майбутнє..»
·        Перший етап нашої роботи - компаративний аналіз поезії Ліни Костенко «Вже почалось, мабуть, майбутнє..»
1.     Виразне читання поезії учнем

Оце, либонь, вже й почалось.
Не забувайте незабутнє –
Воно вже інеєм взялось.

І не знецінюйте коштовне,
Не загубіться у юрбі,
Не проміняйте неповторне
На сто ерзаців у собі.

Минають фронди і жиронди,
Минає славне і гучне.
Шукайте посмішку Джоконди –
Вона ніколи не мине...

Любіть травинку, і тваринку,
І сонце завтрашнього дня,
Вечірню в попелі жаринку,
Шляхетну інохідь коня.

Згадайте в поспіху вагона
В невідворотності зникань,
Як рафаелівська Мадонна
У вічі дивиться вікам.

В епоху спорту і синтетики
Людей велика ряснота,
Нехай тендітні пальці етики
Торкнуть вам серце і вуста

-         Спасибі!Ти молодець!
-         Чи сподобалось вам , як читав вірш Назар?
-         Що найбільше вас вразило і запам’яталося?
v  А тепер проаналізуємо твір більш детально, адже у ньому теж звучить тривога нашої сучасниці за майбутнє людства. Щоб вам краще працювалось, віддрукований текст поезії – на ваших партах,
2.     Бесіда за змістом  поезії Л.Костенко
-         Про що цей вірш? Що хотіла сказати нам поетеса?
-         Від чого застерігає Ліна Костенко?
-         Які найстрашніші небезпеки вона називає?
-         До чого закликає авторка?
-         Що може, на думку поетеси, врятувати людство? Почитайте.
-         Що таке «фронди і жиронди»?
-         Поясніть вислів : «Не проміняйте неповторне
      на сто ерзаців у собі»
-         Яке побажання звучить у кінці вірша?
-         Який зв’язок має цей вірш з новелою Р.Бредбері «Усмішка»?
v  Ліна Костенко вживає слово «посмішка»,  а не «усмішка». Чому? Адже ми з вами з’ясовували лексичне значення цих слів. Невже вона помилилась? Чи, може, не знала різниці?  А ,може, міркувала і відчувала по-своєму? Прошу, ваша думка…
Висновок:  ідея вірша – «в епоху спорту і синтетики» не хай тендітні пальці етики торкнуть вам серце і вуста» - перекликається з ідеєю новели Р.Бредбері : наслідком бездуховного науково – технічного прогресу є знищення природи і цивілізації та поява бездуховної людини, не здатної нічого творити.
ІІІ. Перевірка домашнього завдання.
1.     Оголошення завдання.
Клас невеликий, завдань багато, тому було створено 8 творчих груп.
Ваші завдання у вас на партах.
v  1. Знайдіть у тексті новели підтвердження  техногенної та екологічної катастроф.
v  2. Які свята ненависті та руйнування є в жителів майбутнього?
v  3. У чому причини деградації  людської цивілізації? Чому автор сумнівається у визначенні часу?
v  4.Чому  письменник-фантаст так назвав свій твір і яка його головна думка?
v  5.Знайдіть у тексті новели ключові слова зі знаком  «+» і «-» .У чому ж трагічний оптимізм автора?
v  6. Скласти пам’ятку-застереження  нам, сучасникам.
v  7. Охарактеризуйте головного героя – хлопчика Тома. Чи випадково саме в руках Тома опинилась Усмішка?
v  8. Марганець: ознаки екологічного і техногенного лиха, людського недбальства і байдужості.
v   9. Що символізує Усмішка?
-         Як ви думаєте, чому Рей Бредбері вибрав саме картину Леонардо да Вінчі «Мона Ліза»(або «Джоконда»), а не якийсь іншій шедевр мистецтва для того,  щоб передати вилюднення людства, трагедію знищення цивілізації?
-         Картина Леонарда да Вінчі «Мона Ліза» за версією новели пошматована. Єдине ,що вціліло, - це Усмішка в долоні Тома.
-         Чи залишає автор нам надію на щасливе майбутнє людства?
-         Чи можливе її відродження, виходячи зі змісту новели?
2.Складання картини Леонардо да Вінчі за допомогою пазлів.
- Ми спробуємо відновити пошматоване полотно. Для цього кожна група повинна успішно виконати своє завдання, одержати пазл і прикріпити на макеті.
Перша група, оголосіть своє завдання і дайте відповідь…(Кожна група розповідає , як виконала своє завдання. У кінці виступу учні приклеюють пазл  на макет картини Л.да Вінчі «Мона Ліза»Остання група приклеює власне усмішку.
Висновок.
 Портрет загадково-прекрасної Джоконди відновлено! Ми це зробили! Може,   наш експеримент і не врятує людство, але допоможе нам зрозуміти просту істину:
Красу можна врятувати тільки спільними зусиллями, з доброю душею і відкрити чуйними серцем.
ІV. Позакласне читання
1.     Презентація творів Рея Бредбері
Сам Рей Бредбері називає себе «казкарем, моралістом». Понад  800 творів написані ним: кілька романів і повістей, сотні оповідань, десятки п’єс,кіно-, радіо- і телесценарієв, низку статей, заміток, передмов, інтерв’ю,  а також  багато віршів.
Група учнів одержала індивідуальне  завдання – підготувати презентацію творів Рея Бредбері:
·        «451 по Фаренгейту»
·        «Канікули»
·        «Усе літо в один день»
(Виступи учнів – презентаці прочитаних творів)
2.     Наша картинна галерея
·        Ілюстрації до творів автора, обкладинки видань.
Бабій Вероніка представляє ілюстрацій до творів Р.Бредбері.
V. Домашнє завдання
Написати твір (теми на вибір)
1.     Яким ви уявляєте собі наше суспільство в майбутньому?
2.     2.майбутнє: яким я його хочу бачити?
3.     Пофантазуйте, як складеться доля Тома і врятованої  ним Усмішки?
VІ.  Підсумок уроку
·        Самооцінка діяльності учнів
·        Оцінювання роботи в групах
·        Оцінка гостей
·        Виставлення оцінок.



ЗОШ №2


Єщенко Ірина Федорівна, вчитель зарубіжної літератури
11 клас. 
Зарубіжна література.
Тема: Творчість Г. Аполлінера. Ідейно-художній аналіз поезій «Міст Мірабо»,  «Зарізана голубка й водограй»
Мета:   ознайомити учнів з основними етапами життєвого шляху поета, на прикладі поетичних творів простежити еволюцію його творчості; розвивати навички виразного читання й аналізу поетичних творів; формувати мотиви звернення до поезії, виховувати розуміння неповторності поетичного твору
І.Психологічне розвантаження
Доброго дня, любі учні та шановні гості. Розпочати урок я хочу з психологічного розвантаження.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.  Рядки улюблених поетів
Я просила вас підготувати   рядочки улюблених поезій. Хто бажає зачитати?
Ми увійшли в неповторний світ поезії, і зараз продовжимо знайомство з ним. Адже тема нашого уроку – творчість відомого французького поета, художника, критика, одного  з основоположників літературного авангарду, що визначив напрямки розвитку французької та світової поезії у ХХ столітті, -   Гійома Аполлінера.
ІІІ. Цілевизначення
На етапі цілевизначення я пропоную вам заповнити таблицю: що ви очікуєте дізнатися, навчитися, вдосконалити та виховати в собі протягом цього уроку.

Після цього уроку я …
Дізнаюся…
Навчуся…
Удосконалю…
Виховаю в собі…
про життєвий і творчий шлях Аполлінера; про основні мотиви лірики поета
визначати особливості поетичного світу поета; вирізняти домінування у його творчості того чи іншого літературно-мистецького напрямку
уміння аналізувати поезії, обґрунтовано висловлювати думку; уміння творчо підходити до виконання завдання;
Естетичний смак; бажання пізнавати нове; здатність розуміти духовний світ іншої людини; толерантне ставлення по поглядів оточуючих

ІV. Графічний органайзер – кластер(гронування, опорна схема)
 Коротку розповідь про життя і творчість поета  підготували учні класу.
Дякую за цікавий та змістовний кластер. Думаю, ви заінтриговані. Тож перейдемо власне до творчості.
V. Аналіз поезій
1. «Міст Мірабо»
Відеоряд + виразне читання  віршу учнями
Фреймові технології
Тема кохання й вічності у вірші Г. Аполлінера «Міст Мірабо»
Текст (код)
Декодування
Запитання
Відповідь
1.Під мостом Мірабо струмує Сена
Так і любов
Біжить у тебе в мене
Журба і втіха крутнява шалена
2.Хай б’є годинник міч настає
Минають дні а я ще є
3.Рука в руці постіймо очі в очі
Під мостом рук
Вода тече хлюпоче
Од вічних поглядів спочити хоче
Хай б’є годинник ніч настає
Минають дні а я ще є
4.Любов сплива як та вода бігуча
Любов сплива
Життя хода тягуча
Надія ж невгамовано жагуча
Хай б’є годинник ніч настає
Минають дні а я ще є
5.Минають дні години і хвилини
Мине любов
І знову не прилине
Під мостом Мірабо хай Сена плине




Хай б’є годинник ніч настає
Минають дні а я ще є
Переклад М. Лукаша
Висновок:      Вірш належить до збірки «Алкоголі».Міст Мірабо для багатьох поколінь французів — символ вічної історії взаємин чоловіка і жінки, чимало зізнань у коханні чула ріка і котила свої хвилі далі. У невпинному русі ріки почуттів — запорука розвитку життя. Автор утверджує цінність внутрішніх переживань особистості, мінливих, але прекрасних.
Ця поезія про плинність часу, про кохання, про вічний колообіг життя.      Вірш насичений образами-символами: міст Мірабо – символ об’єднання як двох берегів, так і двох сердець.   Вода символізує вічний рух, швидкоплинність почуттів і самого життя. Годинник визначає час для всього земного. І саме  віннагадує ліричному героєві про те, що все минає – і позитивне, і негативне, - а людина продовжує жити.
              Хай б’є годинник ніч настає
              Минають дні а я ще є-
       Ці рядки є рефреном у вірші.  Не втратити оптимізму, віри у себе допомагає кохання. І хоча почуття не вічні, вони теж спливають, але їм на зміну приходять нові емоції і почуття. Тому й слід цінувати кожну миттєвість життя.
        Вірш Аполлінера сповнений музичності: завдяки використанню  алітерації («пл» - «сп» - «чт» - «хч») можна «почути» як вода плине, хлюпоче, шепоче. Образ води, яка у постійному русі, надає динамічності віршу, побудованому на антитезах
«журба і втіха – крутнява шалена», «вода бігуча – життя хода тягуча».
 Ще один художній прийом, який застосовує поет, — психологічний і синтаксичний паралелізм: «Любов сплива як та вода бігуча». Почуття людини порівнюються з природними явищами (ріка, ніч, рух, день тощо).
     У вірші відсутні розділові знаки, що дає змогу читачеві самостійно визначити  його інтонацію і ритміку.
        Поезія не втратить своєї актуальності, допоки людство хвилюють питання плинності земного життя,  міжособистісних взаємостосунків, цінності почуттів. 
2. «Зарізана голубка й водограй»
Дослідження назви поезії.
Прийом «Читання з маркуванням» (опорні слова)
Читання з маркуванням
Гуманістичний пафос вірша Г. Аполлінера  «Зарізана голубка й водограй»
О постаті убиті любі
О дорогі розквітлі губи
Міє Мареє
Єтто Лорі Анні і ти Маріє
Де ви дівчата
Я вас питаю
Та біля водограю
Що плаче й кличе
Голубка маревіє

Душа моя в тремкій напрузі
Де ви солдати мої друзі
Де ви Бійї Даліз Реналь
Печальні ваші імена
Як у церквах ходи луна
Б’ють відгомоном до небес
Ви в сонну воду глядитесь
І погляд ваш вмирає десь

Де Брак де Макс Жакоб Дерен
Що в нього очі як той Рейн
Де милий Кремніц волонтер
Вже може їх нема тепер
Душа ятриться з непокою
І водограй рида зі мною

А як вони іще живі
Десь б’ються на Північнім фронті
Т
ам олеандри всі в крові
І сонце ранене в траві
На багрянистім горизонті

Переклад М. Лукаша


Висновок:
„Зарізана голубка та водограй" — своєрідний монолог-відгук поета на події Першої світової війни. Він пройнятий глибокою скорботою по загиблих, сповнений невимовного болю.
Війну поет сприйняв як страшну трагедію, яка розкололасвіт на дві половини: з одного боку,— люди, природне життя, з іншого,— страждання, кров, смерть. За принципом антитези і побудовано поезію “Зарізана голубка й водограй».
Поезія написана у формі звертання, але  поет не говорить: людство чи сучасники, а називає конкретні імена. У цьому переліку імен  -думка, що кожна людина на світі неповторна, смерть кожної людини — трагедія, втрата цілого світу. Поету близькі всі люди, він пам’ятає і живих, і мертвих. Тому у кожного з них є ім’я, а всі разом — вони сучасники поета.
Антитеза «убиті — розквітлі» підкреслює протиприродність війни.
Глибокого філософського змісту набуває й образ водограю: це і символ скорботи, оплакування всіх загиблих. Як не витече вода з водограю, так не втамувати поету душевної туги, жалю, адже війна передчасно забрала молодих і любих. Але в кінцевих рядках вірша поєднуються глибокий трагізм і віра у можливість спасіння людства, виникає образ зраненого, але не вбитого сонця,  що може символізувати нову зорю миру
      У поезії "Зарізана голубка й водограй" Аполлінер використав можливості ідеограми для створення антивоєнного вірша-плаката. Розташувавши літери різного розміру рядками, що розходяться в різних напрямках, поет створив малюнок голубки над струменями фонтана. Цей образ є символом вічного плачу по тих, які загинули в Першій світовій війні.       Одночасно фонтан символізує потоки крові, що ллється на війні. Зарізана горлиця Аполлінера стала прототипом голубки Пікассо, який через сорок років підхопив ідею поета, створивши образ, що символізує мир в очах сучасного людства.  Поєднання зорових і текстових образів мало на меті посилити враження від твору, примусити читача по-новому подивитися на світ. Отже, гуманістичний пафос віршу ми розкрили.
VІ. Рефлексія
 А зараз я пропоную вам заповнити кола Вена, зазначивши спочатку індивідуальні, відмінні риси кожної поезії, а потім – спільні, характерні в цілому для творчості Аполлінера.
Рефлексія. Кола Вена

«Зарізана голубка й водограй»

Спільне

«Міст Мірабо»














VІІ. Домашнє завдання

1.Опрацювавши матеріал підручника, зробити ідейно-художній аналіз поезії «Лорелея» одним із способів: склавши питання-відповіді чи виділивши опорні слова та розкривши зміст і настрої рядків.
2. Скласти власну поезію за мотивами творчості Аполлінера.


НВК "Ліцей №10"

УРОК – тандем по интегрированному курсу «Литература» в 6 –Б и 6 – А классах.
(Учителя: Багаутдинов А.Н.,Чернова А.В.)

Тема: «Роман Даниеля Дефо «Робинзон Крузо» - книга о безграничных возможностях человека»
Цели урока:
  1.  обучающие: помочь учащимся осознать идейное содержание романа; совершенствовать навыки квалифицированного чтения, анализа художественного текста, характеристики литературного героя;
  2.   развивающие: развивать абстрактное и образное мышление, творческие способности, связную речь; 
  3.   воспитательные: воспитывать жизнелюбие, стойкость в жизненных
  4. испытаниях, любовь к литературе
Оборудование: мультимедийные средства; раздаточный материал; эпиграф на доске.
Тип урока: урок применения знаний, совершенствования навыков и умений
Даже когда я осознал весь ужас своего
положения — всю безысходность моего
одиночества, полную мою оторванность
от людей, без проблеска надежды на
избавление,— даже и тогда, как только
открылась возможность остаться в живых, не
умереть с голоду, всё моё горе как рукой сняло:
я успокоился, начал работать...
Д. Дефо
Человек есть мастер, скульптор собственного образа…, он есть то, что он сам из себя  делает.
Пико Делла Миранделла
 «Ты знаешь, что ты – человек…»    В Симоненко
ХОД УРОКА
I. Организационный момент.
Методика «Настроение»
Цель: задать моральный настрой учащихся
-Здравствуй, солнце! Здравствуй, день!
Подарите улыбки друг другу. Если вы научитесь улыбаться красоте, добру, то ваша улыбка будет возвращаться к вам с радостью. Ведь окружающий мир – это большое волшебное зеркало.
2. Проверка домашнего задания.
Учащиеся зачитывают «Визитку романа»
Зачитывают сочинение «Что помогло Робинзону выжить на необитаемом острове»
Анализируем.
3. Актуализация опорных знаний. (Ангелина Васильевна)
 (Звучит аудиозапись: шторм на море)
Вы снова слышите то, что слышал и Робинзон. Представим: один во всем мире, вырванный из привычной жизни, такой маленький и слабый по сравнению с морем человек…
- Что он чувствовал, осознав свое положение? /Поначалу – отчаяние, тоску/
- Как назвал он свой остров? /Остров отчаяния/.
- А что он стал делать, осознав своё положение? /Обустраиваться на острове/.
- Робинзону Крузо неслыханно повезло. В чем? /Корабль его прибило к острову/.
- Что прежде всего было взято с корабля?
- “Ненужный хлам! Зачем ты мне теперь?” – о чем это говорит Робинзон? И почему? /Деньги, чья ценность оказывается условной/.
-О чем сожалел герой?
- Можно ли употребить выражение: «Слезы никогда не прекращают несчастий » в современной жизни? Какая пословица есть в русском языке, соответствующая этому выражению?(Слезами горю не поможешь)
Докажите примерами упорство этого человека
- Как изменился Робинзон за 28 лет одиночества? Чему он научился?
/Он научился добывать и поддерживать огонь, делать свечи из козьего жира, сыр и масло из козьего молока, посуду из глины, мебель и дом, обрабатывать шкуры, плести корзины, печь хлеб, возделывать землю и т.д.. А главное – он научился не роптать на судьбу, а принимать всё как должное, жить, а не существовать, не предаваться унынию/.
- Можете ли вы назвать главное, на ваш взгляд, качество Робинзона, которое помогло ему не только выжить, но и остаться человеком, даже стать лучше, чем раньше? /Трудолюбие/.
ПРОБЛЕМНЫЙ ВОПРОС «Какие человеческие качества помогли Робинзону выжить на острове?»
4. Мотивация.
УЧИТЕЛЬ: Записываем тему. Словарная работа. Ставим цели и задачи урока. Работаем с первым эпиграфом.
5. Работа над темой урока
Отрывок из кинофильма. Борьба с пиратами. Обсуждаем.
6. Физкультминутка. Кадры из кинофильма «Р. Крузо». Шторм.
(Фонограмма – шум моря ).
Учитель:
Начинается шторм. Встали все.
Было тихо, тихо ( разводят руки в стороны )
Вдруг подул ветер ( руки вверх, имитируют ветер )
Волны поднялись высоко – высоко ( на носочки, руки вверх)
Загремел гром ( топают )
Засверкала молния ( хлопают в ладоши )
И пошел дождь ( пальчиками перебирая, стучат по столу )
Стало тихо, тихо ( разводят руки в стороны )
Отрывок из текста
Стр. 135, 140, 142?
Обсуждаем.
Работа над 2-м и 3-м эпиграфом. Симоненко записать? Миранделлу? 
Селькирк-Робинзон (Ангелина Васильевна)
Сравните истории вымышленного героя романа Д.Дефо и реального жителя необитаемого острова Александра Сельпирка. Укажите наиболее существенные различия между этими историями.
Представьте себя на месте Робинзона. Составьте советы для тех, кто попадет на необитаемый остров или кодекс поведения на необитаемом острове.
Прежде, чем отчаиваться, подумай, что могло быть и хуже
Научись смотреть чаще на светлые, чем на темные стороны своего положения
помни больше о том, что у тебя есть, чем о том, чего ты лишен
противопоставляй добро злу
не паникуй, слушайся голоса разума ищи поддержку в вере в Бога???
примирись с неизбежным, пытайся изменить то, что тебе под силу
Надеюсь, сегодня вы поняли, что не стоит отчаиваться ни в коем случае, чтобы ни произошло. Нужно верить в свои силы, и тогда безусловно удача вернется к вам
Ответьте на несколько вопросов:
Какие качества воспитывает это произведение в человеке? (выносливость)
Является ли история Робинзона гимном созидательному труду человека? В чём он выражается? (труд стал основой жизни Робинзона)
Какое главное качество должно преобладать над человеком в экстремальной ситуации? (рассудительность, самообладание, спокойствие)
Как вы понимаете эпиграф? (в любой ситуации нужно оставаться человеком) 
Письменная работа: «Мои советы Робинзону» 
Как вы думаете, почему роман написан от имени Робинзона?
Выдающийся французский писатель Жан Жак Руссо утверждал, что первой книгой всякого ребенка, научившегося читать, должен стать «Робинзон Крузо» Д.Дефо. Как вы считаете, на чем основывалось это мнение?
IV. ПОДВЕДЕНИЕ ИТОГОВ УРОКА
1. Обобщающее слово учителя
— Всем ходом своего романа, его сюжетом, композицией подбором героев, правдоподобным описанием событий, которые с ними происходят, Д. Дефо выражает основную идею произведения: человек способен выстоять в любых жизненных испытаниях, если сможет противопоставить им трудолюбие, разум, волю к жизни, готовность найти что-то положительное,
Не пасть духом.
- Вы говорили, что вам понравился этот роман. А почему? Научил ли вас чему-либо пример Робинзона?
- Современна ли эта книга?
- Правы ли те исследователи, которые считают роман “Робинзон Крузо” гимном Человеку? Обоснуйте свою точку зрения.
2. Осуществление рефлексии приёмом
Незаконченное предложение
* Закончите предложение двумя-тремя словами: Если бы я встретился (встретилась) с Робинзоном Крузо в начале его жизни на необитаемом острове, я бы ему предсказал (предсказала)....
“Букет настроения”. В начале урока учащимся раздаются бумажные цветы: красные и голубые. На доске изображена ваза. В конце урока я говорю: “ Если вам понравился урок, и вы узнали что-то новое, то прикрепите к вазе красный цветок, если не понравился – голубой”.
 Кадры фильма – хеппи енд.
ОБЪЯВЛЕНИЕ ОЦЕНОК
V. ДОМАШНЕЕ ЗАДАНИЕ
I . Написать небольшое высказывание Чему научил меня роман о Робинзоне Крузо.
Подготовить сообщение об отражении в литературе и искусстве образа Робинзона Крузо.



ЗОШ №12
учителі російської мови та літератури:
Галко Олена Федорівна

Євдокимова Яна Іванівна

8 класс. Элемент урока. Русский язык.
Тема: «Второстепенные члены предложения.Обстоятельство»
І.Организационный момент.
(Учитель здоровается с учениками. Ученица делает запись на доске (число, классная работа, тема).
ІІ. Психологический настрой.
 -Ребята, посмотрите друг на друга и на гостей, улыбнитесь им. Желаю, чтобы наш урок принес нам всем радость и новые знания.
Учитель: В класс пришел -не хмурь лица,
Будь веселым до конца!
Ты не зритель и не гость,
Ученики:  А программы нашей гвоздь!
Учитель: Не ленитесь, улыбайтесь,
Всем законам подчиняйтесь,
А закон у нас такой-
Ученики: Все в учебу с головой!
ІІІ.Актуализация опорных знаний.
1.Учитель: Ребята, какую тему мы рассматривали на предыдущем уроке?
Ученики: Второстепенные члены предложения. Определение.
Учитель: Правильно. А как вы думаете, какой будет тема сегодняшнего урока?
Ученики: Второстепенные члены предложения. Обстоятельство.
Учитель: Молодцы! Давайте запишем тему в тетради. (Ученик записывает тему на доске)
2.Учитель :А теперь,  из темы урока, определим цели и задания урока.
 На уроке:
-Знать…
-Уметь…
-Развивать…
3.Метод «Незаконченное предложение»
Учитель: Закончить  правильно предложение.
2.Существительное в И.п.может быть подлежащим,приложением и….
3.Член предложения, отвечающий на вопросы косвенных падежей…
4.Член предложения, отвечающий на вопрос «какой?», «чей?»…
5.Определение, связанное с существительным по способу примыкания,управления…
Учитель: Итак, тема озвучена, цели поставлены. Переходим к следующему этапу урока.
Постоєнко Сергій Володимирович 

Городской семинар учителей русского языка и зарубежной литературы

Используемые методы обучения: «Мыслительная атака», «Гронирование», «Ассоциации», «Параллели», «Микрофон», «Неоконченные предложения», «Паспорт произведения или героя», «Ромашка Блума», «Проекты», «Творческий отчет», «Дерево решений», «Домино» и др.

Элемент урока по литературе в 8 классе по теме: «Средневековая поэзия Востока. Поэзия Японии»
Метод: «Творческий отчет»

Ход работы:
Учащиеся (группа) представляют свой творческий отчет.
Группа девочек, переодетых в японские костюмы приветствуют всех присутствующих  на японском языке, читают по очереди танка собственного сочинения, демонстрируют печатный сборник авторских танка.

Элемент урока по литературе в 9 классе по теме: «Д.Фонвизин. Комедия «Недоросль»»
Методы: «Гронирование», «Ассоциации», «Параллели»

Ход работы:
Учащиеся разделены на группы. Задание группам: 1- составить гронирование к образам госпожи Простаковой и Стародума, 2 – провести ассоциации к слову «недоросль» как названию комедии и определению одного из героев произведения (Митрофанушка), 3- провести параллели относительно темы и проблематики комедии с ранее изученными произведениями в зарубежной и украинской литературе. Оформление работ групп цветными маркерами на ватмане, их защита и подведение итогов.
Практичний психолог  Проценко І.О.



Хідроботи:

І. Вправа «Асоціації»:
Учасникампропонуєтьсярозглянути  картинки на тему: «Соціалізація» та обрати одну, саме ту, щоасоціюється у них з поняттям «соціалізація» та прикріпитистікерзісвоїмім’ям до обраної картинки.
Далі проводиться обговорення «Чомусамеця картинка, що є особисто для вас соціалізація?».
Считали: все дело в строе,
И переменили строй,
И стали беднее втрое
И злее, само собой.
Считали: все дело в цели,
И хоть изменили цель,
Она, как была доселе,-
За тридевятью земель.

Считали: все дело в средствах,
Когда же дошли до средств,
Прибавилось повсеместно
Мошенничества и зверств.
Меняли шило на мыло
И собственность на права,
А необходимо было
Себя поменять сперва.
Владимир Корнилов
ІІІ. Рефлексія:  «Моєсерце».
Допоможе у формуваннінавичкирозв’язувати проблему нетрадиційно.
Завдання:
  -  намалюйтесвоєсерценетрадиційним      способом,     відійшовшивідустановленого стереотипу, щобвонопевноюміроюхарактеризувало вас   як особистість, як педагога;
  -  обміняйтесь з учасниками, розкажіть про серце, якеотримали.
- Чисподобалосьвоно вам? 
- Хтохочезабратисвоєстаресерце? Чому?
Висновок:     педагог   не   завждиготовийвіддатисерцедітям,   датиїмскористатисязнаннями, якійдутьвідсерцявихователя.
Звичайно, серце – целише символ, але як говориться у східномуприслів’ї «У  наповненомусерці є місце для всього, у порожньомусерцінемаємісцяні для  чого».

Рефлексія.
  -  Щови нового сьогодні взяли для себе?
  -  Що вам взагаліхотілося б сказати? (відповіді по колу).
Дякую за увагу, до побачення.

Шановніколеги, я бажаю вам успіхів у запровадженніінновацій в навчально-виховнийпроцесшколи!
Дякую за активність і щирістьуроботі.





Марганецька гуманітарна гімназія 
учитель російської мови та зарубіжної літератури 
Чорнокнижна Лариса Миколаївна












Технология
полихудожественного развития личности школьника
на уроках литературы 
               Полихудожественное развитие – особая форма приобщения учащихся к искусству, дающая возможность понять итоги различных видов художественной деятельности и приобрести основополагающие знания, умения и навыки из области каждого искусства.
Пути полихудожественного развития ученика в процессе восприятия художественного текста:
• развитие сенсорного аппарата личности;
• развитие образного мышления;
• формирование ассоциаций

Эта система включает в себя:
ü создание особой атмосферы, обеспечивающей «погружение» учащихся в творческую лабораторию писателя, в пространство текста, в культуру, традиции, обычаи страны изучаемого автора;
ü изучение восприятия учащимися  текста художественного произведения на эмоциональном и смысловом уровнях и поиск соответствующих настроений, впечатлений, ощущений и образов  в других видах искусства;
ü сопоставление «языков» разных видов искусства  в выражении общих проблем, явлений, эмоциональных состояний;

Урок внеклассного чтения. Борис Екимов “Ночь исцеления”.


Цели урока: Познакомить ребят с творчеством малоизвестного русского писателя. Усовершенствовать навыки сопоставительного анализа. Научиться обобщать, делать выводы. Получить образец чуткости, отзывчивости по отношению к близким людям.
Тип урока: урок-размышление.
Оборудование урока:
1.      Ксерокопии текста рассказа Б.Екимова “Ночь исцеления”.
2.      Портрет писателя.
3.      Красное сердце на фоне белого листа.
4.      3 портрета матерей военных лет.
5.      Ксерокопии хлебных карточек военного времени.
6.      Таблица “Анкета произведения”.
7.      Два свежеиспеченных каравая.
8.      Фильм "Место встречи изменить нельзя"(эпизод с потерей карточек, 4 серия) и песня «Дорогие мои старики»
Опережающее домашнее задание:
Общее: Прочитать рассказ. Подготовиться к пересказу основных эпизодов. Провести сопоставительный анализ образов героев по 6 вопросам и сделать соответствующие выводы. Выписать в тетради описание внешности главных героев (для учащихся 5-х классов)
Выписать в тетради пейзажные зарисовки (для учащихся 6-х классов)
Заполнить анкету (для учащихся 7-х - 11-х классов)
Составить синквейны к образам.
Творческое: раскрыть душевное богатство Гриши через другие виды искусства
План урока:
I. Слово учителя.
II. Просмотр эпизода из кинофильма.
III. Беседа по выявлению усвоения содержания.
IV. Пересказы основных эпизодов.
V. Описание внешности главных героев.
VI. Составление синквейнов.
VII. Сопоставительный анализ.
VII
I. Творческая работа по тексту – раскрытие душевного богатства Гриши.
IX. Обобщающая беседа – размышление.
X. Заключение по уроку.
I. Слово учителя. Урок начинается с объявления учителем темы, целей урока. Учитель настраивает учащихся на размышление, анализирование; призывает проникнуть в самое сердце героев, заглянуть в человеческие души. Далее замечает, что среди известных писателей есть имена совершенно малоизвестные – таковым и является автор рассказа “Ночь исцеления” Борис Екимов.
II. Просмотр эпизода из кинофильма. Просмотр эпизода с потерей карточек из фильма «Место встречи изменить нельзя»
Вопрос учителя: Что общего между эпизодом и рассказом?
Вопрос учителя: Толкование названия рассказа?
Учитель: О чем говорит вам название рассказа? Как вы понимаете смысл заглавия?
(Баба Дуня мучается ночью. Она страдает от тревожных снов. Гриша действует ночью. И он будет действовать, избавлять бабушку от мук еще не одну ночь. Но когда-нибудь наступит она, последняя ночь, когда баба Дуня полностью успокоится, исцелится.)
Учитель поясняет, что автор использует прием сна, с помощью которого хочет показать, что память о войне неразрывно связана с сознанием людей, переживших Великую Отечественную. Война даже во сне не оставляет в покое стариков, заставляет не забывать те страшные годы.
III. Беседа по выявлению усвоения содержания. Учащиеся пересказывают основные эпизоды. Основными этапами сюжета ребята назвали:
Завязка – тревожные сны бабы Дуни.
Развитие действия – приезд внука, его разнообразные занятия; радость бабушки; переживания по поводу тревожного сна.
Кульминация – нахождение единственно верного способа исцеления бабушки.
Развязка – надежда на полное исцеление бабушки.
V. Описание внешности главных героев.
Далее описывается внешность главных героев. Учащиеся вычитывают из тетради:
“Баба Дуня была совсем старой: согбенное оплывающее тело; седая голова тряслась, и в глазах уже виделось что-то нездешнее”. “С приездом Гриши баба Дуня, разом оживев, резво суетилась в доме: варила щи, пирожки затевала, доставала варенья да компоты. Даже про хвори забыла”.
Вывешиваются портреты старых русских женщин.
Учащимся задается вопрос: “Как вы думаете, какой из этих портретов подходит для нашей бабы Дуни? Почему?”
После мотивированного выбора одного из портретов описывается внешность Гриши:
“Внук все малым был да малым, а в последние год-два вдруг вытянулся, и баба Дуня с трудом признавала в этом длинноногом большеруком подростке с черным пушком на губе косолапого Гришатку”.
“А когда надел лыжный костюм, то стал еще выше. И красив он был, такое милое лицо, мальчишечье, смуглое, с румянцем”.
На вопрос: “Сколько лет можно дать Грише?”, ребята отвечают: “Лет 15-16. Он уже почти взрослый, ребячество осталось позади. Гриша вступил в пору юности, о многом размышляет. Занятия серьезные, полезные – укрепляет здоровье, рыбачит. Твердо стоит на данном слове. А раз он твердо стоит на сказанном, то и начатое дело доведет до конца.
VI. Составление синквейнов. Составление синквейнов под музыку. Звучит песня «Дорогие мои старики»
VII.Сопоставительный анализ. Учитель: Дома вы должны были вдумчиво, с исследовательским подходом проследить за характерами героев, сравнить их по 6 вопросам. Переходим к сопоставительному анализу, попутно делая краткие соответствующие выводы.
Дети                                                                                                        Внук
1.      Поддерживают  ли они бабу Дуню?
2.      Как это отражается на  жизни бабы Дуни?
3.      Как они переносят тревожный сон бабы Дуни?
4.      В чем проявляется их забота?
5.      Как успокаивали бабу Дуню?
6.      Как относятся к прошлому?
Учащиеся приходят к выводу, что Гриша, в отличие от родителей, понимает бабушку всем сердцем. У мальчика отзывчивая, чуткая душа. Не зря автор несколько раз употребляет в тексте слово “сердце” по отношению к Грише. И по заданию учителя дети находят эти предложения:
“Гриша мельком, но явственно вспомнил лицо бабушки в полутьме, в слезах. Воспоминание резануло по сердцу...”  . “Слезы шли от сердца, потому что сердце болело и ныло, жалея бабу Дуню и кого-то еще...”
Учитель: Как вы понимаете: “... жалея бабу Дуню и кого-то еще...”?
(Гриша своим отзывчивым сердцем любит и жалеет не только родную бабушку. Его жалость распространяется и на других матерей, по чьим судьбам пронеслась война.)
VIII. Творческая работа по тексту – раскрытие душевного богатства Гриши.
IX. Обобщающая беседа – размышление. По завершении проделанной работы проводится обобщающая беседа.
Учитель: Чем объяснить, что Гриша нашел единственно верный способ исцеления бабушки?
(Тем, что он намного близок к бабушке, чем его отец, ее сын. Мальчик любит бабушку и хорошо понимает ее состояние, вживается в ее душу).
Учитель: Как он себя ведет? Какова его роль, интонация?
(Гриша ведет себя как человек, который действительно любит и хочет помочь родному человеку. Гриша не кричит, а действует гипнотически, с помощью внушения, говорит, как приказывает, но в то же время спокойно, мягко и убедительно).
Учитель: Почему Гриша решил, что надо “делать и молчать”?
(Если он расскажет, бабушка перестанет верить ему во сне, и исцеление никогда не наступит. Поэтому он решает молчать. “Это должно остаться и умереть в нем”).
Учитель: Итак, какой вывод можно сделать в конце нашего анализа? Мы поняли, что близкий родной человек – мать – не должна оставаться одна при живых детях и внуках. Она отдала им всю свою жизнь. Теперь настал их черед заботиться о матери в знак благодарности за ее заботу о них. Обязательно рядом должен быть человек – опора, поддержка в трудную минуту. Огромную роль играет власть войны. Тяжелое время, горе, пережитое во время войны не отпускает бабу Дуню, оно крепко осело в ее памяти, в душе. Боль бабы Дуни душевная (ей врачи и лекарства не помогли). Душевную рану можно излечить только любовью, лаской, мягким, чутким отношением. Сможет ли Гриша стать ее опорой, поддержкой? Сохранит ли он в себе лучшие душевные качества?
X. Заключение по уроку. Учитель: Пусть Гриша послужит вам примером чуткости, отзывчивости, доброты. Учитесь у него. Побольше читайте о своих сверстниках, размышляйте об их поступках, о жизни...
Урок показал, что такое произведение с глубоким содержанием не прошло мимо детских душ, оно действительно оставило след в их сердце. Ученики поняли, что с детством кончаются уличные игры, пустое времяпровождение, что с юностью наступает пора размышлений о будущем, заботы о родных. Поняли, что такое родные просторы, родной человек, безграничная любовь к нему и желание помочь, прийти на помощь в трудную минуту.
Приложение №1
  Анкета произведения
1.      «Название». Автор. Год написания.
2.      Задание автора.
3.      Толкование названия.
4.      Подзаглавие (если есть).
5.      Жанр.
6.      Место действия.
7.      Главные герои.
8.      Композиция.
9.      Сюжет.
10.  Тема, идея.
11.  Проблемы.
12.  Символика.
13.  Чему учит произведение.
                                                                                                                                     Приложение №2


Образцы синквейнов
к образам по рассказу Б.Екимова «Ночь исцеления»

1.    Баба Дуня.
2.    Старая, одинокая.
3.    Ждет, переживает, беспокоится.
4.    «Виновата старость и несладкая жизнь».
5.    Одиночество.

1.    Гриша.
2.    Чуткий, отзывчивый.
3.    Помогает, заботится, исцеляет.
4.    «Надо делать и молчать…»
5.    Целитель.

1.    Ночь.
2.    Тревожная, беспокойная.
3.    Наступает, страшит, забирает силы.
4.    Память о страшном горе.
5.    Боль.

1.    Дети.
2.    Равнодушные, безжалостные. 
3.    Не приезжают, отдалились, забывают.
4.    «Свили гнездо в городе и наезжали редко».
5.    Отдаление.
Приложение  №3
   Образец хлебной карточки
                                                                                                                                    
                                                                                                       Три портрета матерей военных лет


                                                                                                                                    
                                                                                                                                    Приложение  №4
Хлеб, испеченный родителями для открытого урока



 "Душа Гриши" в исполнении Гориной Ксении

                                                                                                                                     Приложение №5


Творческие работы учащихся 



ЗОШ №3

учитель російської мови та світової літератури 
ПОЛЯНСЬКА ТЕТЯНА АНАТОЛІЇВНА




















1 коментар:

  1. You have a good point here!I totally agree with what you have said!!Thanks for sharing your views...hope more people will read this article!!! 먹튀검증

    ВідповістиВидалити