Календарно-тематичне планування
уроків
Зарубіжної
літератури за підручником «Зарубіжна література». Автор
Н. Міляновська (2022)»
для 5 класу за
програмою НУШ (2022-2023 н.р.)
https://vsimpptx.com/
№ уроку |
Дата уроку |
Тема уроку |
Примітки |
І семестр |
|||
Роль книжки в
третьому тисячолітті |
|||
1. |
|
Вступ. Роль
книжки в третьому тисячолітті |
|
2. |
|
Фольклор. Спільні
риси у фольклорі різних народів |
|
3. |
|
РМ (у) №1 Конкурс збірок загадок, лічилок, скоромовок, прислів’їв, приказок та інших творів малих фольклорних жанрів. |
|
Скарбниця
народних казок |
|||
4. |
|
Казки народів
світу: різновиди, ознаки, загальнолюдські ідеали та національна
самобутність. |
|
5. |
|
Індійська народна казка «Фарбований шакал». Викриття в образах
тварин негативних людських
якостей. |
|
6. |
|
Порівняльна
характеристика Чандарави (індійська народна
казка «Фарбований шакал») та Лиса Микити (казка І. Франка «Фарбований Лис»). |
|
7. |
|
Китайська народна казка «Пензлик Маляна». Поетизація мистецтва й уславлення образу
митця в казці. |
|
8. |
|
Брати і Вільгельм
Ґрімм. Значення діяльності братів Ґрімм для розвитку європейської культури.
Німецька народна казка «Пані Метелиця».
|
|
9. |
|
Зіставлення
образів героїнь казки «Пані Метелиця». Утвердження у творі доброти,
працьовитості, справедливості. |
|
10. |
|
ПЧ 1 Арабська казка «Про Аладдіна і чарівну лампу» |
|
11. |
|
Контрольна робота № 1 |
|
Літературні казки
світу |
|||
12. |
|
Літературна казка
та її ознаки. Ганс Крістіан Андерсен «Снігова королева». Боротьба добра і зла
в казці. |
|
13. |
|
Ганс Крістіан
Андерсен «Снігова королева». Перешкоди на
шляху Герди, її помічники. |
|
14. |
|
Ганс Крістіан
Андерсен «Снігова королева». Утвердження
дружби та вірності. Чарівний світ твору. |
|
15. |
|
Оскар Уайльд
«Хлопчик-Зірка». Динаміка образу головного героя, його стосунки з матір’ю та
іншими персонажами. |
|
16. |
|
Оскар Уайльд «Хлопчик-Зірка». Шлях Хлопчика Зірки від
егоїзму й байдужості до відкриття в собі любові й милосердя. |
|
17. |
|
Оскар Уайльд
«Хлопчик-Зірка». Любов до матері – одна з визначальних цінностей життя. |
|
18. |
|
Оскар Уайльд
«Хлопчик-Зірка». Краса зовнішня та внутрішня. |
|
19. |
|
РМ (п) №2 Характеристика головного героя
казки Оскара Уайльда «Хлопчик-Зірка». Складання простого плану характеристики
головного персонажу. |
|
20. |
|
Роальд Дал «Чарлі і шоколадна фабрика». Казкові пригоди персонажів на
шоколадній фабриці містера Вонки. |
|
21. |
|
Образи дітей і
дорослих у повісті казці «Чарлі і шоколадна фабрика». |
|
22. |
|
Вади й небезпеки
сучасного світу, їх утілення у творі «Чарлі і шоколадна фабрика». |
|
23. |
|
Контрольна робота № 2 |
|
24. |
|
ПЧ 2 Астрід Анна Емілія Ліндґрен.
Дивовижний світ мрій і пригод Пеппі та її друзів у повісті «Пеппі
Довгапанчоха». |
|
Слухаємо голоси
природи |
|||
25. |
|
Зарубіжні поети
про природу: Й.В. Ґете «Нічна пісня
подорожнього», Г. Гейне «Задзвени із глибини...». |
|
26. |
|
РМ (у) № 3. Виразне читання поезій. |
|
27. |
|
Редьярд Кіплінг «Мауглі». Історія хлопчика, якого виховали тварини, його дружба з ними. |
|
28. |
|
Яскравість
характерів персонажів-тварин, утілення в них людських рис. |
|
29. |
|
Закони джунглів і
цінності людського життя в оповіданнях Р. Кіплінга про Мауглі. |
|
30. |
|
ПЧ 3 Кіплінг Р. Дж. «Рікі-Тікі-Таві» |
|
31. |
|
Ернест Сетон-Томпсон «Лобо». Авторські спостереження за світом природи. |
|
32. |
|
Образи тварин,
розкриття їх у подіях оповідання «Лобо», авторських характеристиках. |
|
33. |
|
Утвердження в
оповіданні «Лобо» ідеї гуманного ставлення людей до тварин. |
|
34. |
|
Контрольна робота № 3 |
|
35. |
|
*Резервний урок |
|
ІІ семестр |
|||
Сила творчої уяви |
|||
36. |
|
Льюїс Керролл «Аліса в Країні Див». Творча історія книги. |
|
37. |
|
Образ Аліси, світ
її уяви та захопливі пригоди. Персонажі, які оточують героїню. |
|
38. |
|
Утілення ідеї
особистої свободи, вільного мислення й творчого ставлення до життя. |
|
39. |
|
ПЧ 4 Ернест Теодор Амадей Гофман.
«Лускунчик і Мишачий король». Битва добра і зла. Ідеї добра, людяності,
любові. |
|
40. |
|
Елеанор Портер «Полліанна» Щирість, мужність і оптимізм Полліанни. |
|
41. |
|
Творча фантазія
головної героїні, позитивний вплив Полліанни на життя міста, долю інших
людей. |
|
42. |
|
Зміни у
внутрішньому світі й житті інших персона жів після зустрічі з Полліанною. |
|
43. |
|
Ідея відчуття
радості життя, що змінює світ на краще. |
|
44. |
|
Контрольна робота №4 (твір за розділом «Сила
творчої уяви») «Чудо «гри в радість» (за повістю Е. Портер «Полліанна») або
«Загадкова дівчинка, яка вірила в дива» ( за твором Л. Керола «Аліса в Країні
Див») |
|
У вирі захопливих
пригод |
|||
45. |
|
Марк Твен «Пригоди Тома Соєра» Світ дитинства в романі. |
|
46. |
|
Соєр і Гекльберрі
Фінн. Том Соєр і Беккі Тетчер. |
|
47. |
|
Сміливість і
заповзятливість Тома Соєра та його друзів, їхнє прагнення зробити довколишній
світ ці |
|
48. |
|
Туве Янсон «Капелюх чарівника». Чарівність художнього світу твору. |
|
49. |
|
Казкові
персонажі, утілення в них ідей доброти, щирості, сімейних цінностей. |
|
50. |
|
Контрольна робота № 5 |
|
51. |
|
Повторення
вивченого. Улюблені літературні персонажі, герої/героїні. |
|
52. |
|
РМ (п) №4. Добір питань для
літературної вікторини. |
|
53. |
|
Повторення
вивченого. Літературний турнір |
|
* На цих уроках учитель добирає матеріал на власний розсуд, відповідно до
освітніх потреб учнів конкретного класу.
У 2018-2019 навчальному році вивчення зарубіжної літератури в 5-9 класах здійснюватиметься за програмою: Світова література. 5–9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. - К.: Видавничий дім «Освіта», 2013 зі змінами, затвердженими наказом МОН від 07.06.2017 № 804 (електронний ресурс: http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/navchalni-programi-5-9-klas-2017.html ).
ОРІЄНТОВНЕ КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ
Тема уроку
|
Дата проведення
|
Примітка
|
|
Вступ. Фольклор, його жанри (2 години)
|
|||
Художня література — духовна скарбниця людства. Роль
книжки в сучасному житті.
Фольклор, його характерні ознаки. Прислів’я, приказки.
Пряме та переносне значення прислів'я.
ТЛ. Світова література. Фольклор. Прислів'я,
приказка. НЛ – 2, 4
|
|||
Загадки. Пісні. Цінності, втілені у фольклорних творах різних народів. Народна
пісня.
Фольклорні жанри різних народів. Гуманістичні цінності,
втілені у фольклорних творах різних
народів. Література і фольклор.
ТЛ. Загадка, пісня. НЛ – 1, 2
|
|||
Казки народів світу (18 годин)
|
|||
Жанрова специфіка фольклорної і літературної казки.
Різновиди казок (про тварин, чарівні, соціально-побутові та ін.), їх
характерні ознаки. НЛ – 2, 4
|
|||
Індійська народна казка «Фарбований шакал». «Панчатантра» – перша у світі фольклорна збірка,
книга про основи житейської мудрості. Викриття в образах тварин
негативних людських якостей.
ТЛ. Алегорія. НЛ – 2, 4
|
|||
Японська народна казка «Іссумбосі, або Хлопчик-Мізинчик».
Відображення любові до праці, кмітливості, сміливості, ставлення до природи в
образі Іссумбосі. Національний колорит японських казок. НЛ – 1,
2, 4
|
|||
Китайська народна казка «Пензлик Маляна». Поетизація
мистецтва й уславлення образу митця в казці. Значення фантастичних елементів
у казці. НЛ – 2
|
|||
Арабська народна казка «Сіндбад-Мореплавець» (третя
подорож). Утвердження жаги відкриття
світу, мужності й людяності в казці. НЛ – 2
|
|||
Втілення в образі Сіндбада-Мореплавця віри в перемогу
людини над обставинами. НЛ – 2, 4
|
|||
Брати Грімм — відомі збирачі німецьких народних казок.
Значення діяльності братів Грімм у збиранні й збереженні фольклору. Моральні
цінності у казках. «Пані Метелиця». НЛ – 2
|
|||
Характеристика образів персонажів.
ТЛ Антитеза.
НЛ – 2, 4
|
|||
Контрольна робота № 1 з теми «Фольклор. Казки народів
світу» (тести, відповіді на питання)
|
|||
Олександр Пушкін. Синтез фольклорних та літературних
елементів у творчості О.Пушкіна. Вступ до поеми «Руслан і Людмила»
(напам’ять). НЛ – 2
|
|||
ВЧ № 1 Удосконалення навичок читання ліричного твору.
Виразне читання напам’ять вступу до поеми «Руслан і Людмила».
ТЛ. Автор,
оригінал і переклад.
|
|||
«Казка про мертву царівну і сімох богатирів». Синтез фольклорних
і літературних елементів у творчості О. Пушкіна. Система образів. Автор. НЛ – 1, 2, 4
|
|||
Ганс Крістіан Андерсен. «Соловей». Протиставлення
«справжнього» і «штучного» в казці. НЛ – 2
|
|||
Соловей як втілення сили природи й мистецтва; зміни в образі
імператора. Перемога мистецтва над смертю.
НЛ – 1, 2
|
|||
ПЧ № 1 Ганс Крістіан Андерсен «Снігова королева». Перемога щирих людських стосунків над багатствами Снігової
королеви. Символіка твору. НЛ – 1, 2
|
|||
РМ № 1 Усний переказ фрагментів казки Г.К. Андерсена
«Снігова королева» від імені однієї з дійових осіб.
НЛ – 2
|
|||
Оскар Уайльд. «Хлопчик-зірка». Основний конфлікт.
Символічний зміст назви твору. НЛ – 1, 2
|
|||
Казкові персонажі, їх характеристика. НЛ – 2, 4
|
|||
Еволюція образу головного героя. НЛ – 2, 4
|
|||
РМ № 2 Казку творимо самі (фанфік до однієї з вивчених
казок).
|
|||
Контрольна робота № 2 з теми «Казки народів світу»
(тести, відповіді на питання)
|
|||
Природа і людина (8 годин)
|
|||
Джон Кітс. Сонет «Про коника та цвіркуна». Поетизація
образу природи у вірші, його ідея («Поезія землі не вмре ніколи…»).
ТЛ. Початкове поняття про вірш. Пейзаж, тема,
ідея. НЛ – 1, 2
|
|||
Йоганн
Вольфганг Гете «Нічна пісня подорожнього» (напам’ять). Зображення
взаємозв’язку різних сфер природи й людини в поетичному творі.
ТЛ. Пейзаж, тема, ідея, епітет, метафора. НЛ
– 1, 2
|
|||
Генріх Гейне «Задзвени із глибини…» (напам’ять)
Втілення краси весняної природи у вірші. Зв'язок із фольклором (пісня).
НЛ – 1, 2
|
|||
Ернест Сетон-Томпсон.
«Лобо - володар Курумпо». Авторські спостереження за світом природи.
Робота з текстом твору.
ТЛ. Тема, ідея твору. НЛ – 1, 4
|
|||
Утвердження любові до всього живого у творі. НЛ –2
|
|||
Зображення художніх образів, їх розкриття в подіях твору.
ТЛ. Тема, ідея. НЛ –2
|
|||
ВЧ № 2 Удосконалення навичок читання ліричного твору.
Виразне читання віршів Гете і Гейне напам’ять. НЛ – 1
|
|||
Контрольна робота з теми «Природа і людина» (тести,
відповіді на питання)
|
|||
ПЧ № 2 Редьярд Кіплінг. «Мауглі». Світ тварин і світ
людей у творі. НЛ – 1, 2, 4
|
|
Тема уроку
|
Дата проведення
|
Примітка
|
Вступ (1 година)
|
|||
|
Література як вид мистецтва. Художній
образ.
ТЛ Художній
образ, початкові поняття про традиційний
образ, вічний образ. НЛ – 2, 3
|
|
|
Міфи народів світу (7 годин)
|
|||
|
Поняття про міф. Основні тематичні
групи міфів. Відображення єдності
людини й природи в міфах різних народів. Популярні міфологічні образи,
сюжети, мотиви різних народів.
ТЛ
Міф, мотив. НЛ – 1, 2
|
|
|
|
Грецькі міфи. Міф про Прометея. Велич
подвигу Прометея, його самопожертва заради людей. Уславлення цивілізації у
міфі. НЛ –3, 4
|
|
|
|
Міфи про
Геракла. Поетизація в образі Геракла могутності, мужності, що покликані на
боротьбу зі злом.
ТЛ Поглиблення поняття про образ (міфологічний
образ).
НЛ –3, 4
|
|
|
|
Відображення
одвічної мрії людства про крила у міфі «Дедал та Ікар». НЛ – 1, 4
|
|
|
|
Сторінками
грецьких міфів. «Нарцис». «Пігмаліон і Галатея». «Орфей і Еврідіка». НЛ – 1, 2, 4
|
|
|
|
РМ № 1 Крилаті вислови грецької
міфології. НЛ – 1, 2
|
|
|
|
Індійські
міфи про створення світу. «Творення». «Про створення ночі». «Про потоп». НЛ – 1, 2
|
|
|
|
З міфів
Давнього Єгипту. «Ра та Апоп», «Міф про те, як Тефнут покинула Єгипет». НЛ – 1, 2
|
|
|
|
ПЧ № 1 Сторінками
міфів народів світу. НЛ
– 1, 2, 4
|
|
|
Мудрість байки (3 години)
|
|||
|
Байка як літературний жанр, її характерні
ознаки, особливості художньої будови, повчальний зміст. Езоп як засновник жанру байки. «Лисиця і
виноград».
ТЛ Байка. Поглиблення понять про
алегорію, образ (алегоричний образ). НЛ – 1, 3
|
|
|
|
«Вовк і Ягня», «Мурашки й Цикада». Поєднання
конкретного і загального в байках Езопа. Втілення людських якостей в
алегоричних образах. Мораль байок Езопа.
ТЛ Езопова мова. Поглиблення
понять про алегорію, образ (алегоричний образ). НЛ – 1, 3
|
|
|
|
Іван Крилов. «Квартет», «Вовк і ягня»
(напам’ять 1 байка на вибір). Моральні проблеми в байках Крилова. Яскравість алегоричних образів.
НЛ – 1, 2, 3
|
|
|
|
ВЧ № 1 Удосконалення специфічних навичок
читання байки. Виразне читання напам’ять байок Івана Крилова.
НЛ
– 1
|
|
|
|
Контрольна робота № 1 з тем «Вступ», «Міфи народів світу» та «Мудрість байки» (тести,
відповіді на питання)
|
|
|
Пригоди і
фантастика (16 годин)
|
|||
|
Роберт Льюїс Стівенсон. Роман «Острів
скарбів». Тема духовного випробування людини в романі. НЛ – 4
|
|
|
|
Система
образів. Джим Хокінс і його товариші. НЛ – 4
|
|
|
|
Уславлення сміливості, винахідливості,
порядності в романі. Романтика подорожей. НЛ – 1,4
|
|
|
|
Засудження жаги до збагачення,
зрадливості, підступності у романі. Пірат
Сільвер і його поплічники. НЛ
– 2, 4
|
|
|
|
Роль описів
природи в пригодницькому романі. Значення науки і знань
у творі. НЛ – 1
|
|
|
|
ПЧ № 2 Жуль
Верн. Роман «П'ятнадцятилітній капітан».
Дік Сенд і
його друзі. Уславлення сили людського характеру в романі.
НЛ – 1, 2, 4
|
|
|
|
Контрольна робота № 2 з теми «Пригоди і
фантастика» (твір)
|
|
|
|
Чарльз Діккенс – англійський
письменник. «Різдвяна пісня в прозі».
Історія створення твору. Сюжет і композиція повісті. НЛ – 2
|
|
|
|
Подорож Скруджа у часі й просторі.
ТЛ Поняття про повість. НЛ –
2, 3
|
|
|
|
Динаміка образу Скруджа, причини його
духовного переродження. НЛ – 3, 4
|
|
|
|
Значення образу Різдва у творі. Елементи
фольклору (казки, пісні).
ТЛ Композиція. Поглиблення
поняття про сюжет. НЛ – 1
|
|
|
|
РМ № 2 Твір на морально-етичну тему «Що в
житті людини найцінніше?». НЛ – 3, 4
|
|
|
|
Микола Гоголь. «Ніч перед Різдвом». Народні
традиції і звичаї у творі. НЛ – 1
|
|
|
|
Тема кохання в повісті «Ніч перед Різдвом». Образи
Оксани і Вакули. НЛ – 2,4
|
|
|
|
Роль фантастики в повісті М. Гоголя «Ніч
перед Різдвом». НЛ – 1
|
|
|
|
Елементи фольклору (традиційні образи –
відьма, чорт, місяць, різдвяні символи, елементи казки). НЛ – 1
|
|
|
|
Контрольна робота № 3 з теми «Пригоди і фантастика» (тести, відповіді на
питання)
|
|
|
|
Тема уроку
|
Дата проведення
|
Примітки
|
Вступ
(2 години)
|
|||
1
|
Оригінал і переклад. Види перекладів,
специфіка художнього перекладу.
ТЛ.
Поглиблення понять про оригінал і переклад. НЛ-2
|
|
|
2
|
Переклад і переспів. НЛ-2
|
|
|
Билини
і балади (10 годин)
|
|||
3
|
Билина як жанр давньоруської літератури. Поетичне
відображення історії Київської Русі в билинах. Основні цикли билин
(Київський, Новгородський). «Ілля Муромець і Соловей-Розбійник». Робота з
текстом. Реальність (історія, побут і звичаї) і художня вигадка в
билинах.ТЛ.
Билина, гіпербола.
НЛ-2
|
|
|
4
|
Ідеал воїна-захисника в билині «Ілля Муромець і
Соловей-Розбійник». Елементи фольклору. НЛ-2, 3
|
|
|
5
|
Балада як жанр фольклору і літератури. Характерні
ознаки балади.
ТЛ.
Балада. НЛ-2
|
|
|
6
|
Фольклорні балади. «Король Лір і його дочки».
Моральний урок у творі. Король Лір як вічний образ.
НЛ-2
|
|
|
7
|
«Як Робін Гуд став розбійником». Ідеї свободи і
служіння народові. НЛ-2
|
|
|
8
|
Образ народного захисника Робіна Гуда. НЛ-3
|
|
|
9
|
Літературні балади. Йоганн Крістоф
Фрідріх Шиллер. «Рукавичка». Випробування головного героя балади. Образ
справжнього лицаря, його мужність, відвага, людська гідність. НЛ-2, 3
|
|
|
10
|
Адам Міцкевич. «Світязь». Утвердження
любові до батьківщини й героїзму в баладі А. Міцкевича. Символічні образи,
елементи фольклору у творі. НЛ-2
|
|
|
11
|
Роберт Льюїс Стівенсон. «Балада про
вересовий трунок». Основний
конфлікт балади (батько і син — король, свобода — рабство). Утвердження
духовної сили піктів, їхнього героїзму в захисті національних цінностей. Символіка твору. НЛ-2
|
|
|
12
|
ПЧ №1 Олександр Пушкін. «Пісня про віщого
Олега».
ВЧ №1 Удосконалення навичок читання
ліро-епічного тексту. Виразне читання поетичного тексту. НЛ-3
|
|
|
13
|
РМ №1 Стислий відгук на прочитану літературну
баладу.
|
|
|
14
|
Контрольна робота № 1 з тем «Вступ» та
«Билини і балади» (тести, відповіді на питання)
|
|
|
Історичне
минуле в літературі (10 годин)
|
|||
15
|
Вальтер Скотт – засновник історичного
роману. Історія і художній вимисел у романі «Айвенго».
ТЛ.
Поглиблення понять про роман
(історичний роман). Початкові поняття про художній час, художній простір. НЛ-2, 3
|
|
|
16
|
Утілення
в образі Айвенго
кодексу лицаря. Художні засоби створення образу. НЛ-2
|
|
|
17
|
Зіткнення добра, краси й справедливості
із жорстокістю і підступністю. Образи Бріана де Буагильбера, принца Джона,
Фрон де Бефа, Моріса де Брасі, Ровени і Ребекки. НЛ-2
|
|
|
18
|
РМ № 2 Порівняння образів персонажів (Бріан де
Буагильбер і Айвенго, леді Ровена і Ребекка). НЛ-2
|
|
|
19
|
Історичний колорит твору та засоби його
створення. Динаміка сюжету і гумор. НЛ-2,4
|
|
|
20
|
Друга світова війна у європейській
поезії. Константи Ільдефонс Галчинський. «Пісня про солдатів з Вестерплятте». Альфред Марґул-Шпербер.
«Про назву концтабору Бухенвальд».
ТЛ.
Поглиблення понять про вірш. НЛ-1, 2
|
|
|
21
|
Булат Окуджава. «До побачення,
хлопчики…». Юлія Друніна. «Зінка». Зображення трагедії Другої світової
війни з різних боків Європи. НЛ-1, 2
|
|
|
22
|
Василь Биков. «Альпійська балада». Особливості
сюжету і композиції повісті. НЛ-1,3
|
|
|
23
|
Образи Івана Терешка і Джулії.
Протиставлення сили дружби й кохання світу насильства. НЛ-2
|
|
|
24
|
Гум. зміст повісті. Символ. назви, риси
жанру балади. НЛ-1,3
|
|
|
25
|
ПЧ № 2 Михайло Шолохов. «Доля людини». Герой оповідання як жертва війни. Гуманізм твору.
НЛ-2,4
|
|
|
26
|
К. робота № 2 з теми «Історичне минуле в літературі» ( твір).
|
|
|
Духовне випробування людини (6 годин)
|
|||
27
|
Джеймс Олдрідж. «Останній дюйм». Проблема
взаємин між батьками й дітьми. Символічність назви оповідання.
ТЛ.
Поглиблення понять про оповідання. НЛ-2
|
|
|
28
|
Образи Бена і Деві, художні засоби
їхнього створення. НЛ-2
|
|
|
29
|
Віра у внутрішні можливості людини, подолання нею життєвих випробувань,
здатність до порозуміння. Утвердження сімейних цінностей. НЛ- 2, 4
|
|
|
30
|
Редьярд Кіплінг. Протистояння і примирення Сходу й Заходу в «Баладі про Схід і
Захід». Антитези у творі. Ідеї миру і
дружби. Динаміка образів головних героїв (Камаль, Полковничий
син). НЛ-2
ТЛ. Поглиблення понять про баладу
(літературну).
|
|
|
31
|
Проблема духовного випробування людини та
її моральної стійкості у вірші Кіплінга «Якщо…» (напам’ять). Сюжет і
композиція вірша. Художні особливості твору, його провідна ідея (людина
повинна залишатися собою у різних життєвих випробуваннях, зберігати вірність
моральним принципам). НЛ-2
|
|
|
32
|
Контрольна робота№ 3 з теми «Духовні
випробування людей» (тести, відповіді на питання).
|
|
|
Немає коментарів:
Дописати коментар